Interjú Fodor Krisztiánnal


Interjú Fodor Krisztiánnal, az Speed Rally Team elnökével. A múlt, a jelen és a jövő. Avagy a kezdetektől napjainkig, DE CSAK ŐSZINTÉN!


Kezdjük az első lépéseknél. Hogyan és miként kerültél az autósport közelébe?
- Még 1991-ben, akkor 15 évesen volt szerencsém életem első Rally versenyét élőben megnézni. Terenyei körgyorson voltunk, azon a bizonyos 800 méter murván, ahol 3- szor jött el a mezőny! Ranga, Ferjáncz, Érdi Tibor, Ifj.Tóth János, természetesen a teljesség igénye nélkül és megannyi komoly pilóta.... szenzációs volt, azonnal megfogott, aztán a Salgótarján szívében lévő szervízparkot is megnéztük, a maga pörgésével, családias hangulatával, megannyi bámészkodóval/szurkolóval és akkor, abban az időben nekünk igazi sztárokkal, akik egymásra mutogatás és rivalizálás nélkül ösztönösen segítették egymást. A versengés mindig a pályán dőlt el.

 


Mikor alakult meg a Speed Rally Team, mik voltak az első lépések?
- A 91-es Mogürt Salgó Rallye-t megannyi versenyen töltött hétvége és barátokkal való csatangolás váltotta fel, kollégiumi vagy sátras éjszakák, tábortüzek stb.... mint minden Rallye-ra járó fejében, az enyémben is végig motoszkált a gondolat hogy kellene egy autó, vajon én hogy mennék? Nem igazán kapkodtam, így csak 2005-re sikerült egy BMW E30 320-i vennem. Bukócsövezés és apróbb átalakítások után életem első versenye a Rainbow-Szilveszter Rallye 2005 volt, Kovács Zsolt navigálásával.
Teltek az évek, sajnos évi egy-két versenyen való indulásnál többet nem volt módomban teljesíteni. 2007-ben Vác közelében jött egy lehetőség, egy közel 20 hektáros földes terület, amelyen még akkor egy extrém parkot szerettek volna létrehozni. Na ott kezdődött el minden!
2008 Júniusában életem első versenyét, még akkoriban társammal megszerveztük. A pálya traktorokkal és gréderrel megmunkált, kb 2 kilométer hosszúra sikerült. Imádták a versenyzők és mi is. Emlékszem még akkoriban szemtelen 5000 Ft-os nevezési díjon indultak. Később az autósokat még kiegészítették Quadosok, aztán már nem volt megállás. Volt éjszakai verseny a végén disco-val, 2 órás Quados, terepjárós, Enduro-s futam stb.... 2009- ben csináltuk meg az első Rally print versenyünket, Felsőpetény - Ősagárd közti útszakaszon, aztán jött Kóspallag - Márianosztra. Nem volt megállás, kupasorozatot csináltam a sprintekből amelyek mellett ment a murvás versenyünk is még egy ideig. Aztán 2010-ben még önállóan, "felsőbb vezetés" nélkül megrendeztük az első több gyorsaságis Vác Rally névre keresztelt versenyünket. Ezt több RTE bajnoki futam, majd Rally2 és Historic, illetve ORB Salgó futam követte a megannyi szlalom versenyünk mellett, amit sosem engedtünk el mai napig, hiszen ez minden autóverseny bölcsője.


Mennyi időt vesz igénybe egy versenyt előre megtervezni? Hogyan jut el a tervezéstől a rendezésig?
- Sok mindentől függ. Legfontosabb hogy önálló, vagy valamelyik szövetség versenyrendszerébe/szakágába tartozó versenyről beszélünk. Egy több gyorsasági szakaszból álló Rally verseny leszervezése, mire minden hivatalt és tulajdonost/kezelőt végig jár az ember és lepapíroz, minden engedélyt és hozzájárulást beszerez, körülbelül 6 hónapot vesz igénybe, de ez lehet több idő is. Egy szlalom esetében ez töredéke, a helyszín függvényében.

 

 

 


Beszéljünk egy kicsit a Bázis Szlalomról. Hogy jött az ötlet hogy versenyautóktól legyen hangos a Mezőkövesdi volt katonai reptér?
- Hogy is fogalmazzak..... Kellett másnak a versenysorozat és az ORB futam aminek az ösvényeit fáradtságos több éves munkával kijártuk, más beleült a készbe.
Jött az ellehetetlenítés időszaka, amikor nem csak minket kis rendezőket, de a kis versenyzőket is meg kellett ritkítani, mivel a versenyek már népszerűbbek voltak az ORB futamoknál. Hát mi volt a legjobb döntés? A versenyautó követelményeket emeljük addig, hogy a versenyző ne tudja teljesíteni, illetve a szervezőt halmozzuk el plusz költségekkel, ami párosul a megcsonkított versenyzői bázistól jövő bevételekkel, így ellehetetlenítve az amatőr versenyeket. E mellé semmilyen támogatást, csak és kizárólag felesleges költségeket generáljunk.
Bejött a terv, töredéke verseny van már, tisztelet a kivételnek azok is elég silány minőségűek: teli etappal, és csúszással na meg a flegma szervezővel, akit tol a Szövi......szóval maradt egy versenyzői bázis, akik szerettek volna menni, de a Rally lehetősége számukra nem volt elérhető. Régebben már hallottam a reptérről, aztán jött a gondolat, elmentem, megnéztem majd a tulajdonossal egyeztetve előszőr Rally edzéseket, majd szlalom versenyeket és Drift edzéseket kezdtem szervezni és lebonyolítani. A folyamatosan bővülő versenyzői bázis, nekem azt mutatja hogy az igény megvan és jól érzik magukat ezeken a versenyeken.


Már túl vagyunk több Bázis Szlalomon. Hogyan sikerültek a versenyek így utólag visszagondolva?
- Mint mindenhol, itt is megvoltak a kezdeti nehézségek, de mára kialakult versenyzői bázissal és jó hangulatú családias rendezvényekkel büszkélkedhetünk.


Mit üzensz a nézőknek, versenyzőknek, érdeklődőknek? Írjanak be minden rendezvényt előre a naptárba?
- Szeretettel várjuk továbbra is minden kedves érdeklődőt versenyeinken, a naptárat mindenképp mentsék el.
A Váci versenyek helyett folyamatban vannak új helyszínekkel a tárgyalások, úgyhogy nem adtuk fel, addig is Mezőkövesd most szeptember 14-én!!

 

Köszönjük az interjút Krisztián!!